De zeven uitdagingen van Vodafone

Prijstransparantie

Wie betaalt de kosten voor het explosief toegenomen dataverbruik? Door de doorbraak van mobiel internet zijn diensten ontstaan die nieuwe manieren van communiceren mogelijk hebben gemaakt. Het bellen en sms-en is drastisch afgenomen, terwijl het dataverbruik enorm is toegenomen. Dit maakte een transitie naar een nieuw business model noodzakelijk. We passen onze producten en diensten geleidelijk aan aan de nieuwe behoeftes en proberen de veranderingen beter uit te leggen. Daarnaast versimpelen we het aanbod en de communicatie daarom heen.

Privacy

Wie wil een kettingslot op zijn mobiel? Als provider hebben we een grote verantwoordelijkheid voor het beheren van de persoonlijke gegevens van 5,3 miljoen klanten. Privacy was afgelopen jaar een belangrijk thema voor veel stakeholders. Zij willen weten wat wij met klantgegevens doen, hoe wij onze databases beschermen en hoe we klanten ondersteunen bij en informeren over privacy. Komend jaar gaan wij hier stappen in zetten door o.a. meer voorlichting te geven.

Klantenservice

Kiest de consument alleen voor prijs of ook voor servicekwaliteit? Service, kwaliteit en duurzaamheid worden naast prijs steeds belangrijker. Misschien niet altijd als doorslaggevende keuzefactor, maar meer als vanzelfsprekendheid. De werkwijze en bereikbaarheid van de klantenservice zijn sinds 2010 daarom veranderd. Servicemedewerkers worden niet meer beoordeeld op efficiëntie maar op effectiviteit en klantwaardering. Als eerste mobiele operator in Nederland publiceren we de wachttijden online. De Smartphone Crew is beschikbaar in de winkels en 24/7 bereikbaar via e-mail en social media.

Recycling

Waarom wordt maar 6% van alle toestellen ingezameld? Voor consumenten is de prikkel om telefoons in te leveren voor recycling of hergebruik nu niet sterk genoeg, waardoor er veel te weinig worden ingezameld. Wij willen recycling een boost geven door het zowel voor onze business als de consumenten aantrekkelijk te maken om een oude telefoon in te leveren bij de aanschaf van een nieuw abonnement.

Energie

Telecom: aanjager van de groene economie of energie-slurper? Door het stijgende dataverbruik op smartphones hebben we steeds meer energie nodig voor ons netwerk. Om toch duurzamer te opereren zullen we efficiënter met energie moeten omgaan en groene energie moeten kopen of zelf produceren. Onze technologische toepassingen kunnen voor andere sectoren overigens wel CO2-besparing opleveren.

Duurzame telefoon

Hoe effectief is een duurzaamheidslabel op een telefoon? Wanneer consumenten de eco-score mee laten wegen in hun aankoopbeslissing, kan dit voor producenten een stimulans zijn om duurzame telefoons te ontwikkelen. Dat is voor ons het uitgangspunt geweest om de eco-score te initiëren.

Maatschappij

Mogen maatschappelijke projecten van bedrijven winst opleveren? Met onze mobiele technologie is het mogelijk om files te verminderen, CO2-uitstoot te reduceren, de zorg efficiënter te maken en zelfs de veiligheid te vergroten. Om lange termijn succes van deze toepassingen te garanderen moet er voor zowel bedrijven als voor de maatschappij voordeel zijn. Op deze manier blijven bedrijven investeren in maatschappelijke vraagstukken.